Je winkelwagen laat zien welke dingen jij belangrijk vindt bij het kiezen en kopen van eten. Let je alleen op de prijs of op gezondheid? Kijk je naast kwaliteit ook naar de samenstelling van de voedingsstoffen,naar houdbaarheid én eerlijke handel?

Want jij bepaalt hoe je eten tot stand komt. Op die manier vertelt een winkelwagen een verhaal. Jouw verhaal. Jij kan kiezen!!!!

Kies producten met zo weinig mogelijk verzadigd vet en als het kan zo veel mogelijk onverzadigd vet. Verzadigd vet kan het cholesterolgehalte in het bloed laten stijgen en vergroot daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Ook transvet, dat verborgen kan zijn in veel koekjes, gebak en snacks, heeft deze negatieve eigenschap. Onverzadigde vetten hebben juist de tegenovergestelde werking: ze verlagen het cholesterolgehalte van het bloed.

Veel voedingsmiddelen bevatten vet zonder dat het meteen zichtbaar is:

•vet vlees
•vette vleeswaren
•volle melk
•volvette kaas
•gebak
•koekjes
•chocolade
•snacks
•zoutjes
•harde margarine
•hard frituurvet

Kies liever:

•magere varianten van melk(producten)
•magere varianten van vlees(waren)
•vloeibaar bak- en braadvet olie

Visvetzuren

Vis neemt een speciale plaats in vanwege de visvetzuren. Deze hebben een gunstige invloed op het hartritme en beschermen daardoor tegen hart- en vaatziekten. Eet daarom twee keer per week vis, waarvan ten minste één keer vette vis zoals makreel, zalm, haring......

Feit

Plantaardig vet is niet altijd onverzadigd vet. Harde plantaardige vetten bevatten juist veel verzadigd vet. Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één in België. Risicofactoren voor hart- en vaatziekten zijn roken, overgewicht, een hoge bloeddruk (hypertensie), een hoog cholesterolgehalte en diabetes mellitus. Daarnaast speelt erfelijke aanleg een rol. De kans op hart- en vaatziekten wordt verkleind door een gezonde levensstijl. Als er twee of meer risicofactoren aanwezig zijn, is een gezonde levensstijl extra van belang.

Een gezonde levensstijl kenmerkt zich door:

niet roken, een gezond lichaamsgewicht, minimaal een half uur beweging per dag, eet gezond en gevarieerd met voldoende vitamines, mineralen en vezels en weinig verzadigd vet of transvet, eet daarom voldoende volkorenproducten, groente en fruit, en kies voor magere of halfvolle zuivelproducten, minder vette vleessoorten en twee keer per week (vette) vis, gebruik van weinig zout
Gezonde voeding en voldoende beweging spelen een belangrijke rol bij de preventie van hart- en vaatziekten.

Gezond gewicht
Overgewicht ontstaat wanneer het lichaam langere tijd meer calorieën binnenkrijgt dan het verbruikt. Iets minder eten en iets meer bewegen helpt dan om overgewicht te voorkomen.

Beperk verzadigd vet
Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed, wat het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Onverzadigd vet verlaagt juist het cholesterolgehalte in het bloed. Daarom hebben voedingsmiddelen met de minste verzadigde vetten de voorkeur. Omdat sommige visvetzuren (n-3- of omega 3-vetzuren) een positief effect hebben op hart en bloedvaten, is het advies wekelijks twee keer vis te eten, waarvan ten minste één keer vette vis, zoals makreel, zalm en haring. Deze soorten bevatten veel n-3-vetzuren. De door de Gezondheidsraad geadviseerde hoeveelheid visvetzuren bedraagt 450 mg per dag.

Eet veel groente en fruit
Groente en fruit zijn rijk aan voedingsvezels en andere stoffen die goed zijn voor de gezondheid, zoals foliumzuur, antioxidanten zoals vitamine C, flavonoïden en carotenoïden (bioactieve stoffen). Als iedereen in België elke dag tweehonderd gram groenten en twee keer fruit zou eten, kunnen per jaar duizenden sterfgevallen van hart- en vaatziekten worden voorkomen. Om optimaal te profiteren van alle voedingsstoffen is het advies te variëren met groente en fruit.

Wees matig met zout en alcohol
Om het risico op hart- en vaatziekten te verlagen, is het advies om weinig zout te gebruiken bij het koken en te letten op de hoeveelheid zout in kant-en-klare producten. Ook is het belangrijk te zorgen voor voldoende producten met veel kalium zoals groente, fruit en aardappelen. Kalium werkt bloeddrukverlagend en beschermt tegen hartritmestoornissen. Het dagelijks eten van tweehonderd gram groenten en twee keer fruit helpt mee de bloeddruk op peil te houden.

Alcoholgebruik vanaf twee glazen per dag is ongunstig voor de gezondheid omdat het de bloeddruk kan verhogen, hartrimtestoornissen kan veroorzaken en bij vrouwen zorgt voor een licht hoger risico op borstkanker. Het advies is daarom matig te zijn met alcohol. Dat betekent niet meer dan één glas (vrouwen) of twee glazen (mannen) per dag.

Speciale producten
De genoemde voedingsadviezen zijn extra belangrijk voor hartpatiënten en mensen met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten zoals mensen met een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte en/of diabetes. Met de arts kan in deze gevallen worden bekeken of cholesterol- of bloeddrukverlagende geneesmiddelen en aanvullende voedingsadviezen verstandig zijn, zoals gebruik van cholesterolverlagende producten en/of hoge doseringen visolie of foliumzuur.