Maar op welke vetten je moest letten werd niet volledig verteld. Men gaf wel aan dat men op moest passen voor de verborgen vetten in snoep, gebak, gemaksvoedsel enz., maar er werd weinig verteld over het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

En dat deze laatste groep erg belangrijk is voor een goede gezondheid.

Vet is enorm belangrijk voor ons lichaam en we kunnen absoluut niet zonder. De celwand van elke lichaamscel is bijvoorbeeld afhankelijk voor zijn opbouw en onderhoud van onverzadigde vetzuren. Vet is de grondstof voor biosynthese van prostaglandine (hormoonachtige stoffen). Hersenweefsel is voor een groot gedeelte opgebouwd uit vetweefsel en dat geldt voor meerdere organen in het lichaam.
Vet is dus essentieel. Het reduceert zelfs ontstekingsprocessen, door de vorming van de juiste prostaglandine in het lichaam. Erg belangrijk bij o.a. reuma en psoriasis.

Als ruwe richtlijn kan men stellen dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur gestold (vast) zijn en hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong zijn. Transvetten kunnen de bloedvaten doen dichtslibben. Door het dichtslibben van de bloedvaten, heb je een hogere kans op hart- en vaatziekten.

Een eeuw lang, tot ongeveer 1995, heeft er in de meeste margarines en andere voedingsvetten immers een uiterst ongezond bestanddeel gezeten. Dit ingrediënt, transvet geheten, verhoogt het gehalte slechte cholesterol en verlaagt het gehalte goede cholesterol, en levert aldus een belangrijke bijdrage aan hartaanvallen en beroerten.

Juist de transvetzuren welke in halvarine, margarines maar ook in koekjes, snoep etc. voorkomen hebben een schadelijke werking op onze gezondheid. Relaties worden gelegd met hart- en vaatziekten, diabetes, kanker, obesitas (zwaarlijvigheid) en te hoge cholesterolwaarden.

Olijfolie is een zogenaamd omega-9 vetzuur (enkelvoudig onverzadigd), vis bevat de omega-3 vetzuren (meervoudig onverzadigd). Daarnaast is er nog de categorie omega-6 vetzuren zoals zonnebloemolie, saffloerolie en linolzuur. Ook dit zijn meervoudig onverzadigde vetten.  (Koolzaadolie is ook nog een goed alternatief (enkel koud).

Dit moet men 's avonds niet teveel  eten omdat op dat moment de maagfunctie volgens de biologische klok het minst actief is waardoor de vertering moeizaam en (te) langzaam plaats vindt. Vandaar ook dat het eigenlijk wordt aangeraden om ’s middags de warme maaltijd te nuttigen en niet ’s avonds, maar helaas is dit voor velen onder ons niet mogelijk.